Visar inlägg med etikett Sallad. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sallad. Visa alla inlägg

söndag 8 augusti 2010

Veckomatsedel - v 31


Veckan var lite seg med att få till någon planering av menyn den här veckan, hoppas på bättring till kommande vecka. Här är i varje fall det som serverats till middag här hemma under veckan som varit.
 
Måndag: Risotto med mango chutney-kyckling
Risotto: Hetta upp en rejäl skvätt olja (oliv gärna) i en gryta, lägg i finhackad lök och ev lite finhackad vitlök och låt "koka" några minuter. I med avorioris och fräs det lätt. Ev en skvätt med vitt vin (tex alkoholfritt från systemet för att slippa allergener och tillsatser som finns i matlagningsvinerna i livsmedelsaffärer).  Sedan ska man späda med en liten skvätt buljong i taget och sen fylla på med en ny skvätt när den förra skvätten har börjat koka in. Till vardags brukar jag göra en latmansvariant genom att börja med att smula i 1-2 bujongtärningar i lök- & risblandningen och sen späder jag med lite kallt vatten i taget och rör om, istället för att först ställa mig och koka upp till buljong. Späd med mer vatten när det förra börjat koka in. Fortsätt att späda tills riset är mjukt och det börjar bli krämigt.
Egentligen ska man sen enligt originalrecept på risotto avsluta med att blanda ner riven parmesan, men med mjölk- och äggallergiker fungerar inte det. Istället brukar jag riva parmesanen i en skål bredvid så får var och en som tål blanda ner i risotton på sin egen tallrik.

Tisdag: Korvgryta allt-i-ett
Korvgryta allt-i-ett: Skala och dela potatis och div blandade rotfrukter i halvstora bitar och lägg i en kastrull med vatten & buljongtärning(ar) anpassade efter mängden vatten. Koka upp och tillsätt lite hackad lök, strimlad purjolök, ev ngn vitlöksklyfta. Låt koka tills rotfrukterna är halvmjuka. Lägg i paprika delad i halvstora bitar och ev andra grönsaker som inte behöver så lång koktid. Dela korv (falukorv eller kryddigare korv) efter önskemål i bitar och lägg i och låt allt bli varmt. Kort sagt lite blandat hopplock av vad man har hemma i rotsaks- och grönsaksväg som man kokar i buljong och tillsätter lite korv i bitar.


Onsdag: Stekt kött, potatis, grekiskinspirerad sallad
Grekiskinspirerad sallad: Isbergssallad, gurka, paprika och finhackad rödlök i en dressing av olivolja, vitvinsvinäger, salt, peppar och rätt mycket vitlök. En del av dressingen hälldes i en skål bredvid där tärnad fetaost fick marinera och sen fick de som tål och vill ha fetaosten komplettera med den på sin egen tallrik.

Torsdag: Baconlindad kyckling, bakade potatishalvor och trafikljussalsa med lite sting
Baconlindad kyckling: Dela kycklingfiléer på längden, linda med baconskivor. Hetta upp en stekpanna och bryn kycklingen runt om i lite mjölkfritt margarin. Krydda med peppar. Lägg i en ugnssäker form och stek klart i ugnen 175 grader ca10 minuter.
Bakade potatishalvor: Tvätta/skrapa ganska stora potatisar alt. bakpotatisar. Dela i halvor och lägg i en ugnsform/plåt och ställ in i ugnen i 200 grader. När det börjar bli en "hinna" ovanpå potatisarna ta ut dem, bred/pensla på lite mjölkfritt margarin och strö över lite salt, peppar & örtkryddor efter önskemål. Ställ tillbaka i ugnen tills de är färdiga.


Fredag: Blandat kylskåpsplock - stekt falukorv, hamburgare, pasta, grönsaker

Lördag: Köttfärssås med pasta
(inte alla i familjen hemma till middag, så inte så allergianpassad)

Söndag: Köttgryta, ris

Trafikljussalsa med lite sting

Att tima in och avgöra när de mangofrukter man kan köpa hela i affärerna är alldeles lagom mogna kan vara lite svårt. Eftersom de skördas omogna och sen får eftermogna så kan det ibland (ofta tycker jag) att det kan gå väldigt kort tid från stenhård och omogen till övermogen och dålig. Det är sällan som man kan hitta lagom mogen mango att köpa färsk. Därför brukar jag vara bekväm av mig och använder mig mestadels av färdigtärnad mango från frysdisken. Då får man alltid lagom mogen mango och slipper dessutom en massa slabb med att skala, kärna ur etc. Mango som skördats omogen och fått eftermogna i transporterna lyckas sällan leva upp till samma smak som de som skördats solmogen, tycker i varje fall jag - eller så har jag bara haft otur när jag köpt hel mango här i Sverige.

Trafikljussalsa med lite sting
1 röd paprika250 g tärnad (tinad) mango
2 avokado
3 msk sweet chilisås
1 vitlöksklyfta
1 msk riven färsk ingefära
½ msk vitvinsvinäger
½ dl vatten.

Tärna paprika och avokado och blanda med mangon i en skål. I en mindre skål blandas sweet chilisås, pressad vitlök, riven ingefära, vinäger och vatten till en dressing. Häll över mango-blandningen och blanda om. Låt stå kallt åtminstone en halvtimme innan servering så att smakerna får sätta sig.

tisdag 8 juni 2010

Veckans kokboksrecept - färgglad sallad

Detta recept är hämtat från boken "Klaras GI-mat" och jag lyckades följa det nästan helt, bara ett par mindre ändringar. Jag bytte ut vitvinsvinägern mot hallonbalsamico och sen la jag till lite örtkryddor i dressingen jämfört med originalreceptet.

Färgglad sallad
2 röda äpplen (med skalen på)
1 rödlök
½ gurka (skalad)
1 gul paprika
2 avokado


Dressing:
1 msk hallonbalsamvinäger (Zetas hallonbalsamico på glasflaska för att undvika baljväxttillsatser mm)
3 msk olivolja
ca 2 tsk torkade örtkryddor
lite salt och peppar

Finhacka löken, kärna ur och skär äpplen och paprika i små tärningar. Skala gurkan och tärna den. fortsätt med att ta bort kärnan och skalet från avokadon och tärna. Blanda dressingen, häll över och blanda runt.

tisdag 9 mars 2010

Rödbetssallad i annan variant

En lite annorlunda variant på rödbetssallad, i råkostvariant. Snabbgjord med hjälp av den grova sidan på ett rivjärn eller matberedare med rivskiva.

Riv och blanda rå blomkål, råa rödbetor och rått, skalat äpple - gärna en lite syrlig sort. Proportioner ca 2:2:1. Blanda i en skål, häll över någon matsked hallonbalsamvinäger och blanda. Smaka av med lite flingsalt och peppar. Låt stå och dra åt sig smakerna en liten stund innan servering.

Infogar ett litet Obs! - Se till att kontrollera innehållsförteckningen på hallonbalsamvinägern. så den inte innehåller något som inte tåls Jag använder mig av Zetas hallonbalsamico på glasflaska

Zeta har även en annan hallonvinäger, Crema di Balsamico Hallon som säljs i plastflaskor - den innehåller såväl glukossirap, maltodextrin & dextros (kommer att återkomma till de ingredienserna en annan gång och kommentera). Jag har även sett en variant av hallonbalsamvinäger under Icas eget märke . Också den i plastflaska, men den innehåller E412 - guarkärnmjöl om jag inte minns fel vilken av sojasläktingarna det var. Får försöka komma ihåg att läsa på baksidan av den nästa gång jag är på Ica.