söndag 4 september 2011

Underbart fröknäcke

Ett underbart och dessutom väldigt lättbakat fröknäcke som uppskattas även av de som inte måste äta "utan allt". Rör ihop smeten, platta ut på plåt och in i ugnen i en timme.

Jag brukar fördela en smet på två plåtar som jag ställer in samtidigt i ugnen och byter plats på efter halva tiden. Men kör man med varmluft funkar det också att dubbla satsen och köra 4 plåtar samtidigt i ugnen och då byta plats nån gång under gräddningen.

Är lätt att variera receptet i olika varianter genom att använda olika mjölsorter och "flingsorter". Vill man använda teffmjöl eller bovetemjöl är i varje fall min rekommendation att ta hälften teff-/bovetemjöl och hälften rismjöl för att göra det enklare att platta ut på plåtarna.

Fröknäcke     ca 20 bitar
½ dl hela linfrön
½ dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor
1 dl hirsflingor eller boveteflingor eller sesamfrö
2 dl mjöl - majs eller ris eller ris/bovete eller ris/teff
½ tsk salt
2½ dl kokande vatten
½ dl valfri olja (raps-/solros-/majs-/olivolja)
Lite flingsalt

Blanda linfrö, pumpakärnor, solroskärnor, hirs-/bovetflingor/sesamfrö, valfritt mjöl och ½ tsk salt i en skål. Häll i kokande vatten och olja och rör ihop till en smet/lös deg. Fördela degen på två plåtar och platta ut till en väldigt tunn kaka med hjälp av händerna. Skär "brytskåror" och strö över lite flingsalt innan plåten ställs in i ugnen i 150 grader i en timme.

Lite olika varianter på kombinationer jag testat med:
majsmjöl & sesamfrö
majsmjöl & hirsflingor
rismjöl & hirsflingor
ris-/teffmjöl & hirsflingor
rismjöl & boveteflingor
bovete-/rismjöl & sesamfrö

Längst bak: bovete-/rismjöl & sesamfrö
Till vänster: majsmjöl & hirsflingor
Till höger: rismjöl & boveteflingor



3 kommentarer:

  1. Gjorde dessa i helgen och tog hälften bovetemjöl och hälften kokosmjöl. Blev jättegott och barnen älskar dem :-)

    SvaraRadera
  2. Nu ska jag baka! Smakade detta bröd i helgen och älskar´t! Sen ska min GFCFSF-son få baka också : )

    SvaraRadera
  3. Jättegott! Jag lägger degen mellan två bakplåtspapper, sen är det jättelätt att kavla ut tunna, jämna knäckebröd! På samma sätt som när man gör prinsesstårta och kvalar ut marsipanen.

    SvaraRadera