Visar inlägg med etikett Recept. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Recept. Visa alla inlägg

söndag 4 september 2011

Underbart fröknäcke

Ett underbart och dessutom väldigt lättbakat fröknäcke som uppskattas även av de som inte måste äta "utan allt". Rör ihop smeten, platta ut på plåt och in i ugnen i en timme.

Jag brukar fördela en smet på två plåtar som jag ställer in samtidigt i ugnen och byter plats på efter halva tiden. Men kör man med varmluft funkar det också att dubbla satsen och köra 4 plåtar samtidigt i ugnen och då byta plats nån gång under gräddningen.

Är lätt att variera receptet i olika varianter genom att använda olika mjölsorter och "flingsorter". Vill man använda teffmjöl eller bovetemjöl är i varje fall min rekommendation att ta hälften teff-/bovetemjöl och hälften rismjöl för att göra det enklare att platta ut på plåtarna.

Fröknäcke     ca 20 bitar
½ dl hela linfrön
½ dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor
1 dl hirsflingor eller boveteflingor eller sesamfrö
2 dl mjöl - majs eller ris eller ris/bovete eller ris/teff
½ tsk salt
2½ dl kokande vatten
½ dl valfri olja (raps-/solros-/majs-/olivolja)
Lite flingsalt

Blanda linfrö, pumpakärnor, solroskärnor, hirs-/bovetflingor/sesamfrö, valfritt mjöl och ½ tsk salt i en skål. Häll i kokande vatten och olja och rör ihop till en smet/lös deg. Fördela degen på två plåtar och platta ut till en väldigt tunn kaka med hjälp av händerna. Skär "brytskåror" och strö över lite flingsalt innan plåten ställs in i ugnen i 150 grader i en timme.

Lite olika varianter på kombinationer jag testat med:
majsmjöl & sesamfrö
majsmjöl & hirsflingor
rismjöl & hirsflingor
ris-/teffmjöl & hirsflingor
rismjöl & boveteflingor
bovete-/rismjöl & sesamfrö

Längst bak: bovete-/rismjöl & sesamfrö
Till vänster: majsmjöl & hirsflingor
Till höger: rismjöl & boveteflingor



måndag 21 februari 2011

Fusksemlor och "grädde"

Säsong för semlor vilket knappast är så allergivänligt med vetebullar, mandelmassa och grädde.

Hittade en beskrivning på "grädde" som jag ville testa att modifiera lite så den skulle gå att använda, så här hemma fick det bli fusksemlor till efterätt idag för att kunna testa grädden. De får heta fusksemlor eftersom det inte är vetebulle utan jag var lat och gjorde muffins istället för bulle och sen "grädden" jag experimenterade med. 




Bästa mjölkfria grädden jag provat får jag nog säga. smakade helt ok för att äta även om man inte behöver ha mjölkfritt

Till fyllning hade jag tänkt mixa malda solroskärnor med florsocker och någon droppe vätska för att ersätta mandelmassan, men så mycket orkade jag inte utan dottern fick lite hallonsylt och vi andra tog vanlig mandelmasssa i urgöpningen som gjordes i muffinsarna. Och sen lite florsocker på toppen.

Hela "semlan"  är dessutom nästan uteslutande baserad på ris, socker och lite fett utöver lite jäsmedel, ev smaksättning och fyllningen, så den fungerar bra om man även skulle behöva utesluta majs och majsbaserade produkter.

Grundrecept på muffins 12 st
5,5 dl rismjöl
1½ dl socker
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
½ tsk salt
3,5 dl  risdryck + 2 tsk vitvinsvinäger
½ dl neutral olja (tex raps/solros)

ev lite smaksättning i form av ½-1 tsk vaniljsocker eller knappt ½ tsk kardemumma
För vanliga muffins som ej ska fyllas: ev ca 2 dl bär

Sätt ugnen på 180 grader och ställ formar i en muffinsplåt (jag brukar använda lösa silikonformar för att ge lite extra stadga) eller på en plåt.
Blanda alla torra ingredienser i en skål. Blanda risdryck och vinäger och rör ner i mjölblandningen och rör till en slät smet. Blanda ner oljan. Häll upp smeten i formarna, det går att fylla formarna till ca ½ cm från kanten.
Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter eller tills de känns torra med provsticka. Ta upp muffinsarna ur plåten och låt svalna på ett galler.

Servera rumstempererade eller förvara i kylskåp i väntan på servering. Frys in om det är mer än ett dygn till servering.

---

För fusksemlorna skär bort ett lock och gröp ur lite och lägg i valfri fyllning.

---

"Vispad grädde" 
4 msk rismjöl (går med majsstärkelse också)
3 dl risdryck
½ dl siktat florsocker
50 g mjölk- och sojafritt margarin

ev lite vaniljsocker eller rivet citronskal som smaksättning

Blanda rismjöl och risdryck i en kastrull och koka upp på medelvärme under ständig omrörning. Koka tills det tjocknar och blir grötliknande. Ta av från värmen och låt svalna helt tills rumstemperatur. Rör om då och då under tiden det svalnar.
Låt margarinet bli rumstempererat. Rör margarinet för hand så att det är väldigt smidigt och arbeta in lite av florsockret i taget så att det blir en väldigt smidig smörkräm. Plocka fram elvispen och vispa i smörkrämen på låg hastighet under tiden som du tillsätter "risgröten" ca en bordsmatsked i taget. Vispa in den tidigare skeden ordentligt innan du tillsätter nästa. Låt bli kall innan servering/användning.

söndag 19 december 2010

Lucka 19 - Saffranskola



Saffranskola
50 g mjölk- & sojafritt margarin
2 dl kokosmjölk
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
1 paket saffran (0,5 g)

Smält margarinet i en tjockbottnad kastrull. Blanda därefter ner alla övriga ingredienser. Om man vill kan man vänta med att blanda ner saffranet till sist när själva kolan är färdigkokt.
Koka utan lock ca 15-30 minuter beroende på grytstorlek och värmeläge på plattan. Testa med kulprov.
När kolan klarar kulprovet hälls den upp i en form klädd med bakplåtspapper. Låt svalna. Klipp eller skär i bitar med en vass kniv och slå in i smörpapper eller cellofan.

lördag 18 december 2010

Potatisgratäng

Det har varit väldigt mycket prat/efterlysningar av potatisgratäng som är utan såväl enbart mjölkprotein som allt annat också på flera olika forum på nätet där jag är aktiv under de senaste dagarna. Så jag tänkte att det kan vara lika bra att se till att lägga upp receptet även här. Har varit på gång ett antal gånger men det har inte blivit av ... förrän nu.

Krämig potatisgratäng ca 4 personer
1 kg mjölig potatis
2 dl kokosmjölk*
3 dl vatten
3 msk Maizena majsstärkelse
1 buljongtärning (gärna köttbuljong)*
1-2 gula lökar
3-4 vitlöksklyftor
ca 1 + ½ dl mortlade nachochips*
Mjölk- och sojafritt margarin* till formen

* kontrollera innehållsförteckningen så det inte innehåller något du inte tål

Värm ugnen till 200 grader. Skala och skiva potatisen och lägg i en smord form. Finhacka löken, pressa/finhacka vitlöksklyftorna och mortla nachochipsen.

Häll kokosmjölk och vatten i en kastrull och vispa ner majsstärkelsen. Lägg i löken, vitlöken och buljongtärningen i kastrullen och koka upp under omrörning tills såsen tjocknat. Ta av från värmen och rör ner 1 dl av de krossade nachochipsen. Häll såsen över potatisen och blanda runt i formen.

Ställ in formen i mitten av ugnen. Ta ut formen efter ca 20 min och blanda runt i potatisen så att det översta lagret inte blir torrt. Platta till gratängen och toppa med resten av de krossade nachochipsen och grädda klart tills potatisen mjuk.

Lucka 18 - Brända "mandlar" med pumpakärnor



Brända mandlar är väldigt snabbt, lättgjort och gott. Dock bra att tänka på varmt socker blir riktigt varmt så det är lätt att bränna sig om man inte är uppmärksam. Även om man inte kan äta mandel så går det att göra brända "mandlar" genom att man använder sig av skalade pumpakärnor istället för mandel. Smakmässigt så blir det väldigt marginell skillnad mot riktig mandel, men pumpakärnorna är naturligtvis betydligt mindre och lite mjukare än vanlig sötmandel.

Brända "mandlar" av pumpakärnor
300 g skalade pumpakärnor
2,5 dl florsocker
½ dl vatten
ev 1 tsk vaniljsocker

Lägg pumpakärnor och florsocker i en vid panna, tex wok eller traktörpanna. Spara lite drygt 1 msk florsocker för att ha till att separera de färdiga pumpakärnorna. Värm på medelvärme under omrörning, rör hela tiden. 

Hälll över vattnet när allt socker har smält så att det klumpat ihop sig till små smulor och det knäpper i pumpakärnorna. Rör om hela tiden och låt vattnet koka bort tills pumpakärnorna blir torra igen och inte fastnar vid varandra längre. 

Häll upp i en form eller skål, strö över florsocker och ev vaniljsocker och rör om så att de separeras ordentligt. Låt svalna.




Lucka 17 - Hallonkola

Hallonkola
ca 3 dl hallon
4 dl strösocker
1 dl sirap
2 dl kokosmjölk
1 msk mjölk- & sojafritt margarin

Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull och koka utan lock tills termometern visar ca 118 grader, kontrollera med kulprov att konsistensen blir lagom när termometern börjar närma sig. Rör om då och då så det inte bränner fast vid kanterna. Lägg i margarinet när kolan fått rätt konsistens och är färdig för att hällas upp och rör tills det har smält helt.

Häll upp i en oljad form för att stelna. Skär i bitar med en vass, oljad kniv. Slå in kolorna i cellofan eller smörpapper.



Lucka 16 - Chokladtryffel med mintsmak

Till denna chokladtryffel har jag använt mig av choklad som redan har mintsmak, men det går naturligtvis att använda vanlig mjölk- & sojafri choklad och sedan tillsätta mintsmak i efterhand med hjälp av pepparmintsolja från apoteket eller pepparmintsarom från mataffären.

Chokladtryffelmed mintsmak
1 dl kokosmjölk
50 g mjölk- & sojafritt margarin
200 g mjölk- & sojafri choklad med mintsmak
3 msk farinsocker

Garnering: florsocker, kakao

Lägg kokosmjölk och margarin i en kastrull och koka upp. Ta av från värmen och rör ner chokladen delad i småbitar och farinsockret och rör tills all choklad har smält. 

Ställ kallt 1-1½ timme för att stelna. Spritsa ut till toppar och pudra över med kakao eller florsocker. Förvaras svalt.

Lucka 15 - Kolakakor



Lite av ett mellanting mellan kolabröd (längder som skärs i sneda bitar) och drömmar. Går att göra med såväl majsstärkelse som med rismjöl om man inte heller skulle tåla majs, med rismjöl så blir de aningens "kornigare" i konsistensen än med majsstärkelse.

Kolakakor ca 25 st
100 g mjölk- & sojafritt margarin
0,75 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2 msk ljus sirap
2,5 dl Maizena majsstärkelse eller rismjöl

Låt margarinet bli rumstempererat och rör mjukt med strösocker. Tillsätt vaniljsocker, bakpulver och sirap. Arbeta in mjölet och arbeta ihop till en deg.

Forma degen till kulor som är ca 3-4 cm i diameter och lägg kulorna med ca 5 cm mellanrum på en plåt eftersom de kommer flyta ut under gräddningen. Grädda mitt i ugnen i 175 grader ca 10-15 minuter.

tisdag 14 december 2010

Lucka 14 - Nigellas julskinka

Recept och recept, idag får det bli en kort beskrivning av principen för julskinkstillagning  här hemma. Den är hämtad från Nigella, vilket jag blev tipsad om för ett par år sedan via ett forum på nätet. Det lät så skumt så att jag var helt enkelt tvungen att testa och sen dess så finns det bara ett sätt som används här hemma, blev den godaste julskinka som jag ätit och verkligen supersaftig och inte minsta tendens till att bli torr även om den ett år råkade få koka lite för länge så att innertemperaturen blev för hög.

Helt enkelt så går det till så att man kokar julskinkan enligt normalt tillagningssätt för att koka julskinka (slå upp vilken hyfsad baskokbok som helst för beskrivning), MEN med den skillnaden att man istället för att koka skinkan i vanligt vatten så kokar man den i Coca-Cola (vanlig, ingen lightvariant med div sötningsmedel utan vanligt socker ska det vara i den)! Bara att lägga skinkan i en stor gryta, in med stektermometern till mitten i den tjockaste delen av skinkan och häll på Coca-Cola så att det täcker skinkan och sen i med en  gul lök, ett par lagerblad och några pepparkorn och koka tills skinkan uppnår önskad innertemperatur.


måndag 13 december 2010

Lucka 13 - Ris á la Malta

Ett måste till jul enligt många. Tål man inte citrusfrukter så kan man byta ut apelsinen mot tex hallon eller mango.

Ris á la Malta 4 personer
2 1/3 dl kokosmjölk
2 gelatinblad
1 dl grötris
ca 1 l vatten
2-3 msk florsocker (efter egen smak)
1-2 tsk vaniljsocker (efter egen smak)
1-2 apelsiner eller 1 avrunnen burk mandarinklyftor eller knappt 2 dl hallon eller mango

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 minuter. Häll kokosmjölken i en skål. Smält gelatinbladen på svag värme tillsammans med ca 2 matskedar av kokosmjölken. Rör ner det smälta gelatinet i kokosmjölken och ställ kallt så gelatinet får stelna.

Koka upp vattnet och lägg i grötriset. koka under locka ca 20 minuter tills riset är mjukt. Häll av vattnet och skölj med kallt vatten.Låt rinna av ordentligt i ett durkslag.

Rör ner socker, vaniljsocker och riset i den förtjockade kokosmjölken. Skala apelsinen och klipp apelsinklyftorna i småbitar/häll av mandarinklyftorna/tina hallon /mango. Vänd ner frukten i kokosmjölks-risblandningen.


Lucka 12 - Sillsallad

Detta är ytterligare ett recept som jag har avkrävt min pappa på. Han brukar göra den varje år till jul och den brukar vara väldigt uppskattad av alla som smakar, även sådana som normalt inte gillar sillsallad. Han gör den lite på fri hand, men nu har jag begärt att få en beskrivning åtminstone på ett ungefär med ungefärliga mängder, därav lite diffusa mängdangivelser i detta recept. 

Sillsallad
4 stora kokta, kalla potatisar (fast potatissort kokt med skal på)
2 st lite syrliga äpplen (tex Ingrid Marie)
½ stor gul lök, finhackad
Saltgurka i ca ½-cmtärningar, halva mängden mot tärnade äpplen
Inlagda rödbetor, lika mycket som tärnad potatis
1-2 burkar med urvattnad inläggningssill (efter önskemål)
Grovmalen svartpeppar
Rödbetsspad

Skala potatisen. Tärna potatis, äpplen, rödbetor, saltgurka och sill. Saltgurkan tärnas i ca ½-cm tärningar och allt övrigt i ca 1-cm tärningar. Finhacka löken. 

Blanda alla tärnade/hackade ingredienser i en stor skål och häll över ett par matskedar med rödbetsspad. Smaka av med nymald svartpeppar.

Låt stå ett dygn i kylskåpet och rör sedan om en gång och smaka ev av med ytterligare lite svartpeppar och rödbetsspad. 

Den här rödbetssalladen går rätt så bra att frysa, men blir aningens vattnigare när den tinat så om man vill frysa kan man vara lite restriktiv med rödbetsspadet och tillsätta detta när sillsalladen tinat och ska serveras.

---

I många av de sillsallader som finns att köpa är det rätt så mycket konserveringsmedel av olika slag. En anledning till detta är att det är tillsatt konserveringsmedel i flertalet av de inlagda rödbetorna och saltgurkan som ingår i recepten. En god nyhet i sammanhanget om det är så att man reagerar på konserveringsmedel och man inte har tillgång till egen heminlagd saltgurka och rödbetor så har Önos faktiskt kommit med såväl inlagda rödbetor som inlagd gurka som är helt utan tillsatta konserveringsmedel.


Lucka 11 - Gravad lax

Gravad lax är ett måste på julbordet enligt mig, och smakmässigt så den blir helt klart godast om man gravar själv. Att grava lax är inte speciellt svårt, men det man behöver tänka på är att se till att frysa laxen i minst 3 dygn, i varje fall om den är viltfångad (odlad lax sägs det lite olika om den behöver frysas eller inte). Men enklast för att slippa fundera på det är ändå att köpa fryst lax som man sen gravar.



Gravad lax - grundrecept
ca 1 kg benfri laxfilé med skinnet kvar
4 msk salt (ej mineralsalt utan vanligt jodsalt)
4 msk strösocker
1-2 tsk grovkrossad vitpeppar
ca 1 knippa dill

Halvtina laxen och dela i två lika stora bitar och torka filéerna torra med lite hushållspapper. Hacka dillen. Blanda salt, socker och vitpeppar. Gnid in köttsidorna av laxen med ca 1/3 av saltblandningen på varje bit. 

Lägg ihop laxen med köttsidorna mot varandra och resten av saltblandningen samt den hackade dillen emellan. Se till att den tjocka delen på filéerna läggs mot den tunna delen på den andra filén. Lägg in laxen i en plastpåse, förslut påsen och lägg den på en tallrik. Låt ligga framme i rumstemperatur 1 timme innan den ställs in i kylskåpet.

Låt stå i kylskåpet minst ett dygn (och max 2 dygn) och vänd påsen ett par gånger under tiden. När laxen är färdiggravd hälls spadet bort och dillen som är mellan filéerna skrapas bort så att laxen inte ska bli för salt. Skär i tunna skivor på snedden.

Citrongravad lax
Följ receptet ovan, men uteslut vitpepparen och lägg i stället till rivet skal (det yttersta gula) av en ekologisk citron och pressad saft av ½ citronen som blandas med saltblandningen innan laxen gnids in med den.

Till gravad lax är det många som uppskattar gravlaxsås, själv är jag inte direkt förtjust i det då det är för mycket senap för min smak. De flesta recept på gravlaxsås som man hittar i kokböcker är utan det mesta. Receptet nedan är min pappas variant som han vanligtvis brukar göra på fri hand, men nu har jag "tvingat" honom att försöka skriva ner lite ungefärliga mängder på det. Börja med den mindre mängden och smaka av såsen under tiden.

Gravlaxsås ca 4 portioner
2-3 msk grovmalen, extrakryddad senap
½ msk strösocker
2 krm salt
3/4-1 msk rödvinsvinäger
½-1 dl finhackad dill
Grovmald vitpeppar från kvarn
1-1½ dl neutral olja (raps, solros, majs)

Rör ihop senap, socker, salt, vinäger och lite peppar. Blanda därefter ner dill och olja. Avsluta med att smaka av med ev lite mer peppar och vinäger.

Lucka 10 - Ricetreats

 
Rice treats

1½ msk mjölk- och sojafritt margarin
20 st stora marshmallows (tex "Little Becky" eller "Hospitality"
6 dl puffat ris (Vårgårda ris)

Smält margarinet i en kastrull. Lägg i marshmallowsen och rör tills de har smält helt och hållet. Vänd ner riset i blandningen och tryck ut och platta till massan på ett bakplåtspapper med hjälp av en oljad slev.

Ställ kallt för att stelna minst 30 minuter. Skär i bitar med en oljad kniv.

torsdag 9 december 2010

Lucka 9 - Supersnabb chokladkola

Inte heller detta recept har hunnits med att fångas på bild än så länge.

Supersnabb chokladkola ca 15 bitar
1 msk majsstärkelse
1 tsk kakao
1 msk sirap
1 msk mjölk- och sojafritt margarin
2 msk strösocker

Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull. Koka upp och koka på svag värme under omrörning ca 4-5 minuter. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper, låt stelna och skär i bitar.

Lucka 8 - Mintkyssar

Då det tyvärr råkade komma lite hinder i vägen för att få upp gårdagens lucka här på bloggen så får det bli dubbla luckor nu idag. Därför får båda recepten bli nedskrivna rakt av från mina blandade smålappar där div recept är antecknade och foton får tyvärr utebli tills vidare. Ska försöka uppdatera med bilder så småningom när jag har hunnit med att göra dem.

Mintkyssar ca 40 st
4 dl florsocker
1 dl vatten
1/4 tsk ättikssprit
5-7 droppar pepparmyntsolja/-arom
valfritt:
ev. några droppar hushållsfärg
25-50 g mjölk- och sojafri choklad (kontrollera innehållsförteckningen)

Blanda florsocker, vatten och ättikssprit i en kastrull och koka tills lagen håller trådprovet (ca 115 grader).

Trådprovet innebär att man doppar tummen och pekfingret i kallt vatten och därefter tar 1 droppe sockerlag mellan fingrarna. Därefter sätter man ihop och skiljer fingrarna åt ett par gånger och då ska sockerlagen bilda små sammanhängande trådar.

När sockerlagen klarar trådprovet häller man sockerlagen i en skål och tillsätter pepparmyntsoljan/-aromen och ev hushållsfärg när lagen kallnat. Den kalla sockerlagen arbetas med en gaffel tills den blir slät, smidig och rätt så fast.

Placera skålen över ett vattenbad och rör tills det blir en seg och tjockflytande massa. Klicka ut på ett oljat smörpapper med hjälp av två teskedar och låt stelna.

Om så önskas smälts därefter chokladen över ett vattenbad och dekorera kyssarna med en liten klick smält choklad. Låt stelna.

måndag 6 december 2010

Lucka 6 - Enklaste julgodiset

Snabbaste och enklaste julgodiset gör man genom att smälta mjölk- & sojafri choklad i ett vattenbad och sen blanda ner så mycket puffat ris (Vårgårda ris) och/eller cornflakes (tex Änglamarks som inte innehåller kornmalt) som man vill ha i chokladen. Klicka därefter upp i småbrödsformar eller bred ut på ett bakplåtspapper och skär/bryt i bitar när det stelnat. Ställ kallt för att stelna.

söndag 5 december 2010

Lucka 5 - Mikroknäck i flera varianter

Knäck var något som efterfrågades av flera innan första luckan öppnades. Här i mikrovariant, men vill man hellre göra större sats på en gång eller hellre kokar i kastrull så går det utmärkt, koka tills termometern visar ca 120 grader och knäcken klarar kulprovet .

Här kommer först ett grundrecept och därefter ett par olika förslag på hur man kan variera knäcken.

Microknäck - grundrecept ca 30-35 st
1 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 dl kokosmjölk

Blanda alla ingredienser i en mikrosäker kanna/skål med höga kanter. Mikra på full effekt 4 minuter. Ta ut och rör om och mikra ytterligare 4 minuter på högsta effekt. Ta ut och rör om. Testa med kulprov. Mikra ca 1 minut i taget och testa med kulprov mellan tills den klarar kulprovet.  
(I min mikro på 800W tar det knappt 10 min sammanlagt i tid inne i mikron).

Rör ev ner någon smaksättning och häll upp i formar och ställ för att stelna.

Istället för mandel:
Rör ner ½ dl hackade solroskärnor

Pepparkaksknäck:
Rör ner 1 tsk pepparkakskrydda

Kokosknäck:
Rör ner ½ dl kokosflingor, dekorera ev med några kokosflingor ovanpå

Polkaknäck:
Rör ner 2-3 droppar pepparmyntsolja/pepparmyntsarom i smeten, garnera med lite hackade polkagrisar ovanpå.


Kokosknäck till vänster och pepparkaksknäck till höger


 

lördag 4 december 2010

Lucka 4 - Chokladfudge med marshmallows

Chokladfudge med marshmallows

Chokladfudge med marshmallows
1½ dl kokosmjölk*
5,5 dl strösocker
150 g mjölk- och sojafritt margarin*
1 msk honung (eller glykos om man tål det)
100 g mjölk- och sojafri choklad*
ca 10 marshmallows klippta i småbitar alt ca 2 dl mini-marshmallows (valfritt)

* kontrollera innehållsförteckningen noga så att det inte innehåller något som du inte tål

Blanda kokosmjölk, strösocker, margarin och honung i en tjockbottnad gryta. Rör om då och då tills margarinet har smält, låt därefter koka utan omrörning tills temperaturen når 116 grader. Kontrollera med kulprov. Dela under tiden chokladen i småbitar och klipp marshmallowsen i mindre bitar om det behövs.

Ta av kastrullen från värmen när smeten klarar kulprovet. blanda ner chokladen och rör tills allt har smält. Vispa smeten med elvisp tills den är tjock och krämig. Vänd snabbt ner marshmallowsen i fudgen och häll upp i en form klädd med bakplåtspapper. Ställ kallt att stelna. Skär i bitar när det stelnat.

---

Marshmallows som är gjorda med majssirap istället för glukossirap som ofta är vetebaserad till åtminstone nån del finns från bl.a. "Little Becky" (även minimarshmallows) och "Hospitality".



torsdag 2 december 2010

Lucka 2 - Bountybollar

Bountybollar
200 g riven kokos
4 dl florsocker
6 msk mjölk- & sojafritt margarin*
6 msk kokosmjölk
200 g mjölk- & sojafri choklad* eller mindre efter eget önskemål

* kontrollera innehållsförteckningen så att det inte innehåller något du inte tål

Lägg kokosen i en skål, sikta ner florsockret så det inte är klumpar och blanda om. Smält margarinet och tillsätt margarin och kokosmjölk i skålen och arbeta ihop till en smet.

Gör små bollar och lägg i småbrödsformar. Ställ kallt för att stelna.

Bryt chokladen i bitar och smält över vattenbad. Ta upp kokosbollarna ur formarna, doppa i den smälta chokladen och lägg tillbaka i formarna för att stelna. Förvaras svalt.

Om man vill vara lite ekonomisk och inte slösa på choklad som vanligtvis är betydligt dyrare än blockchoklad och liknande, men ändå vill ha dem lite chokladiga så kan man ta en mindre mängd choklad och istället ringla  eller spritsa lite smält choklad över bollarna där de ligger i formarna. De går naturligtvis att äta även som de är utan chokladdopp.

(bild kommer så snar jag fått ordning på kortläsaren på datorn, vilket får bli efter dagens jobb)

måndag 23 augusti 2010

Surdegsexperiment

Var tvungen att testa att sätta en surdeg och baka något bröd med den härom veckan. Det blev ett väldans hopplock av ingredienser i själva brödet sen, men hyfsat järnrikt och fiberrikt jämfört med andra naturligt glutenfria bröd. Och gott blev det också, men det tar några dagar.



Börja med att sätta en blandad surdeg:

Dag 1:
1 dl teffmjöl
0,75 dl vatten
½ msk honung

Rör ihop i en burk, lägg på locket löst över eller blanda i en bunke och täck med plastfilm. Låt stå i rumstemperatur 2 dagar.

Dag 3:
Efter 48 timmar - Blanda ner ½ dl vatten och 1 dl rismjöl i burken. Låt stå ett dygn i rumstemperatur.

Dag 4:
Blanda ner ½ dl vatten och 1 dl bovetemjöl i burken. Låt stå ett dygn i rumstemperatur.

Dag 5: Färdig att användas för att baka med 24 timmar efter att bovetemjölet blandades ner.


Järn- & fiberrikt surdegsbröd
Surdegen (hela mängden enligt ovan)
25 g jäst
6 dl ljummet vatten
1 dl olja
1 dl ljus sirap
1 tsk salt
1 dl boveteflingor
½ dl hirsflingor
1/4 dl krossat linfrö
1 dl Fibrex
½ dl PO-fiber
½ dl solroskärnor
10 torkade, osvavlade ekologiska aprikoser
1 tsk bakpulver
1 dl teffmjöl
1 dl rismjöl
2 dl tapiokastärkelse (inköpt i asiatisk livsmedelsbutik)
ca 8 dl Lailas naturligt glutenfria mjölmix ("Lailas gula")

Rör ut jästen i lite av vattnet. Lägg alla torra ingredienser förutom Lailas-mixen i en matberedare tillsammans med aprikoser klippta i småbitar, sirap, olja och vatten. Starta matberedaren och låt den arbeta ihop till en deg/smet.

Tillsätt surdegen och jästen under tiden som maskinen arbetar och tillsätt Lailas-mixen lite i taget. Låt maskinen arbeta in mjölet ordentligt innan mer tillsätts. Håll koll så degen inte blir för torr, den ska fortfarande vara lite kladdig men hålla ihop och vara hanterbar. Stjälp upp på bakbord och forma två limpor som läggs i brödformar för att jäsa lite drygt en timme under en bakduk.

Ställ gallret på nedersta falsen och värm ugnen till 250 grader. Ställ in brödet och sänk genast värmen till 200 grader. Grädda runt 40 minuter. Efter ca 20 minuter ta ur bröden ur formarna och låt grädda klart direkt på gallret. Kolla gärna innertemperaturen på brödet med en termometer (ska vara 96-98 grader) eller testa genom att lyfta och knacka i botten på dem. Låter det ihåligt så är de klara.  Låt svalna på galler, skiva upp och frys in.