söndag 8 augusti 2010

Trafikljussalsa med lite sting

Att tima in och avgöra när de mangofrukter man kan köpa hela i affärerna är alldeles lagom mogna kan vara lite svårt. Eftersom de skördas omogna och sen får eftermogna så kan det ibland (ofta tycker jag) att det kan gå väldigt kort tid från stenhård och omogen till övermogen och dålig. Det är sällan som man kan hitta lagom mogen mango att köpa färsk. Därför brukar jag vara bekväm av mig och använder mig mestadels av färdigtärnad mango från frysdisken. Då får man alltid lagom mogen mango och slipper dessutom en massa slabb med att skala, kärna ur etc. Mango som skördats omogen och fått eftermogna i transporterna lyckas sällan leva upp till samma smak som de som skördats solmogen, tycker i varje fall jag - eller så har jag bara haft otur när jag köpt hel mango här i Sverige.

Trafikljussalsa med lite sting
1 röd paprika250 g tärnad (tinad) mango
2 avokado
3 msk sweet chilisås
1 vitlöksklyfta
1 msk riven färsk ingefära
½ msk vitvinsvinäger
½ dl vatten.

Tärna paprika och avokado och blanda med mangon i en skål. I en mindre skål blandas sweet chilisås, pressad vitlök, riven ingefära, vinäger och vatten till en dressing. Häll över mango-blandningen och blanda om. Låt stå kallt åtminstone en halvtimme innan servering så att smakerna får sätta sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar