fredag 28 maj 2010

Lasagne - med rispapper

Det kom önskemål om lasagne till middag här hemma härom dagen. 

De naturligt glutenfria lasagneplattor som finns att få tag på relativt enkelt i vanliga matbutiker innehåller soja (Sempers) eller ägg & guarkärnmjöl (Schär). Visst, de fungerar för mig, men inte för allergiska dottern. 

Orgran har naturligt glutenfria lasagneplattor i sitt sortiment som om jag inte minns helt fel är utan såväl soja, sojasläktingar, ägg och mjölk. Men jag har inte sett dem "live" i någon butik.
Sen finns det lasagneplattor från Loprofin som man kan beställa och köpa på apoteket som också är utan allt. Dessa är egentligen avsedda för personer som behöver en proteinreducerad kost så de är väldigt lågprotein. Dessutom lite knöligt att behöva beställa i förväg eller leta runt - inte upplagt för någon spontan lasagne till middag.

Började att fundera lite på hur jag skulle lösa det, för jag var rätt sugen på lasagne också för det var nog snart nästan 1,5 år sedan senast jag åt lasagne. Och att ställa sig och göra tre lasagnevarianter, dvs "riktig lasagne" med ostsås till övriga familjen, lasagne med naturligt glutenfria lasagneplattor och ostsås till mig och sen en med vanliga lasagneplattor men mjölkfri bechamelsås till dottern kändes inte lockande. I synnerhet inte med tanke på tiden i ugnen.

Att göra köttfärssås som alla kan äta och sen fördela på två formar är inget problem. Lika så att göra en ostsås till övriga familjen och sen en mjölkfri sås till dottern och mig kan jag gå med på nån gång ibland. Men problemet var lasagneplattorna till min och dotterns form i så fall - hur löser man det?

Kom och tänka på den avstickare jag gjorde nere på stan för ett par veckor sedan när jag tog vägen förbi en Thailändsk livsmedelsbutik för att köpa ...

... Rispapper!

Detta eftersom jag blev sugen på att göra egna vårrullar nån dag. Till att göra vårrullarna har jag ännu inte hunnit komma, men tanken väcktes nu att det skulle kanske kunna fungera som alternativ till lasagneplattorna.

Sagt och gjort, läge att testa i varje fall. Betydligt billigare än att köpa naturligt glutenfria lasagneplattor blev det i varje fall.

Så köttfärssås gjordes med köttfärs, lök i ett par olika varianter, riven squash, rivna morötter, buljongtärning, vatten och lite Maizena majsstärkelse för att reda buljongen så inte såsen blev så blaskig. Och sen lite kryddor.

Bechamelsås gjordes sen. En bottenredning av mjölk- & sojafritt margarin och Maizena majsstärkelse inledningsvis. Späd med ca hälften av varje av risdryck och kokosmjölk, lite mer kokosmjölk än risdryck, och sen i med en köttbuljongtärning. Smaka av ev ytterligare kryddning. Avsluta såsen med att blanda ner lite finkrossade nachochips (kolla innehållsförteckningen).

Därefter så varvades sås, rispapper och köttfärs i en form. Sås i botten och överst. Rispappren gjorde jag så att jag la dem två och två i varje rispapperslager istället för lasagneplattor. Toppa ovanpå såsen lite lite krossade nachochips istället för ost. Och sen in i ugnen en liten stund, kanske 10 minuter för att få färg.



Den färdiga lasagnen i sin form. Rispappren var perfekta i storlek till formen.

Kommer helt klart göras igen här hemma.

2 kommentarer:

  1. TACK för inspirationen!!! Dottern har precis fått en ny favoriträtt! Då hon nyligen har börjat klara av soja och dess släktingar så har jag fått hem lasagnplattor. Så jag gjorde med Sempers plattor och med sojagrädde i såsen. Krossade tacochips som ost, precis som du skrivit. Det blev riktigt gott! Ska bli väldigt spännande att se vad sonen och sambon tycker när de kommer hem. Har tidigare fått för mig att lasagn inte gått att göra god utan mjölkprodukter så här har det inte lagats lasagn på över 7 år.... (skäms)!

    SvaraRadera
  2. Tack söta! Här ska lagas lasagne :-p // M från allergitråden

    SvaraRadera