lördag 8 maj 2010

Gino

Originalvarianten på Gino innehåller kiwi, banan och jordgubbar som skivats och lagts i en ugnsform och därefter strör man riven vit choklad över och gratinerar på hög värme i ugnen tills chokladen får lite färg. Ur allergisynpunkt finns det flera problem med detta recept då såväl kiwi och jordgubbar kan orsaka besvär hos allergiker och ovanpå detta vit choklad som är full av mjölk. 

Det finns faktiskt en del sorter av vit choklad som är baserad på risdryck istället för komjölk, men de kan vara lite knepiga att få tag på. En av mina favoritbutiker - Goodstore, som jag brukar se till att besöka när jag är i Stockholm, brukar ha risbaserad vit choklad och jag har sett i vissa välsorterade hälsokostbutiker ibland. Det brukar inte vara i de vanliga livsmedelsbutikerna som man kan hitta dem i varje fall.

I min variant av Gino brukar det istället finnas med:
- banan,
- mango,
- hallon och
- vindruvor
Dessa delas i bitar och läggs i en ugnssäker form/fat. 

Istället för vit choklad att strö över frukten brukar jag använda mig av en blandning av mörk mjölk- och sojafri choklad och marshmallows (se lite längre ner) som klippts i småbitar, ungefär 1/3 choklad och 2/3 marshmallows. Så långt kan man förbereda i förväg och låta stå i kylskåpet.

När det blir dags för att äta desserten ställer man in formen mitt i ugnen som har värmts till 250 grader med grill där den får stå ett par minuter tills man ser att chokladen börjar smälta och marshmallowsen blivit lite gyllene men inte brända.


Ta ut och servera genast med glass, så blir det en härlig kontrast mellan den kalla glassen och den varma frukten. Enligt originalreceptet använder man vaniljglass, men det fungerar minst lika bra med någon sorbet då det är väldigt dåligt med vaniljglass som är utan såväl mjölk, ägg, soja, spannmål. Det är kontrasten mellan varmt och kallt som är det "viktiga".

-----

Marshmallows finns i många olika märken, men flertalet av dessa innehåller glukossirap av okänt ursprung, men marshmallows från t.ex. "Little Becky" och "Hospitality" har glukossirap baserad på majs.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar