tisdag 4 augusti 2009

Krispig panering

I går till middag blev det hemgjorda kycklingnuggets. Metoden för panering funkar utmärkt även för annat som man vill panera och som man vill ha en krispig skorpa med fin färg på.

Kycklingfilé (eller något annat) delas i lagom stora bitar efter eget önskemål.

I en mindre, djup skål häller man lite vanlig neutral olja (raps, solros etc) och tillsätter kryddor efter smak. Salt, peppar, vitlökspulver & paprikapulver har jag för mig att jag använde igår.

Med hjälp av en mortel (eller något annat substitut) krossar man cornflakes av någon sort som man tål till småsmulor. Själv brukar jag ofta använda Änglamarks som innehåller malt gjord av majs istället för malt av korn som är det vanligast förekommande. Några andra förslag på cornflakes utan spannmålsmalt som jag kommer på är Urtekrams eller också naturligt glutenfria cornflakes i "glutenhyllan".

Blanda 2 delar krossade cornflakes med 1 del Maizena majsstärkelse i tallriken. Sen är det dags att börja panera. Doppa det som ska paneras i den kryddade oljan och vänd i maizena/cornflakesblandningen och stek sen i olja i stekpanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar