söndag 12 juli 2009

Frukost

Dagen idag började med att jag fick för mig att göra lite müsli för att få i mig något till frukost. Spanade lite på vad som fanns i skåpen som man skulle kunna använda sig av och hittade en hel del gott och blandat. Hittade bla quinoa både som puffar och flingor och även en påse amaranthfrö från Biofood som legat på skam ett bra tag och som jag tyckte skulle få komma till användning. Sen fanns det även kokoschips som jag köpte senast jag var uppe i Stockholm för ett par månader sen och passade på att göra en avstickare till Söder och ett besök på Goodstore. Och utöver det hittade jag lite blandade frön, torkad frukt mm. Så müsli fick det bli!


Jag började med att hetta upp en traktörpanna och poppa amaranten. För en gång skull gick det bra så nu verkar jag ha kommit på knepet. Ställ pannan på spisen och hetta upp den på näst högsta värmen. När den är riktigt varm häller man i 1 tsk amarantfrön i taget så poppar de på en gång. Häller man i fröna innan pannan är tillräckligt varm eller om man häller i för mycket på en gång så bränns de innan alla hinner poppa (vilket är misstaget jag gjort de tidigare gångerna jag försökt poppa).

Amarant (amaranth) är en sydamerikansk ört som ibland även kallas för inkavete. Den är rik på stärkelse och även relativt proteinrikt och innehåller inte gluten.
Det blev en stor omgång müsli, men eftersom vi är några stycken i familjen så dröjer det nog inte så lång tid innan den går åt.


Müsli med kokos och frukt (drygt 1½ liter)
3 dl fibrex (sockerbetsflingor)
½ dl amarantfrö
1 dl quinoaflingor
2½ dl kokoschips
½ dl skalat sesamfrö
½ dl krossat linfrö
1 dl solroskärnor
1½ dl quinoapuffar
3 dl vårgårda ris (puffat ris)
4 msk ljus sirap
4 msk vatten
2 dl blandad torkad frukt

Börja med att poppa amaranten som jag beskrev här ovanför. Allt eftersom amaranten är poppad häller man upp den i en långpanna. Blanda alla torra ingredienser utom den torkade frukten i en långpanna. Rör ihop sirap och vatten och ringla över och rör om. Tänk på att använda vanlig ljus sirap och inte nån av brödsirapvarianterna då dessa kan innehålla små mängder gluten. Har man ingen sirap kan även honung användas.
Rosta mitt i ugnen ca 20-25 minuter i 150 grader. Rör om flera gånger under tiden. Låt svalna och blanda ner den finfördelade frukten i den färdigrostade müslin.


Gott blev det. Fast nu saknas bara en snygg burk att förvara det i. Visst att det är praktiskt att återanvända 2-liters glassbyttor, men så värst snygga kan jag väl inte påstå att de är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar