lördag 11 juli 2009

"Utan Allt" - Matblogg för allergiker

Tanken med den här bloggen är att dela med mig lite av recept och allmänna funderingar, tips och råd utifrån mina köksexperiment som syftar till att få till allergianpassad mat som ser ut och smakar som "normal mat". Dvs lite allmänt inspirera och visa på att allergianpassad mat inte behöver vara tråkig utan att det går att allergianpassa i princip alla maträtter.

När man först ställs inför att man själv, något av ens barn, barnbarn, barnens kompisar, barn på förskolan eller skolan där man jobbar etc är visar sig vara allergisk eller intolerant mot något eller flera födoämne/n är det lätt hänt att inledningsvis lägga fokus på det man inte kan använda. Det kan kännas som snudd på övermäktigt att få till något som alla kan äta.

Det första och kanske viktigaste rådet som jag vill ge när det gäller allergikost (förutom att se visserligen till att kosten är fri från allt som inte tåls) är att försök lägg fokus på vad som faktiskt tåls istället för att hela tiden tänka på de saker som man inte kan ha med i kosten.

Jag har allt eftersom fått vänja mig vid att på olika sätt anpassa matlagningen här hemma allt eftersom det dykt upp fler och fler allergier och överkänsligheter hos min ena dotter som är multiallergiker. Det blev inte bättre när jag själv för snart ett halvår sedan började få kraftiga reaktioner av i första hand vete men även av övriga spannmål.

Visst att jag skulle kunna laga enbart spannmålsfritt till mig själv och utan allt annat som dottern inte tål till henne, men jag tycker att det är trevligare om alla kan äta i princip allting samma. Om inte annat blir det mycket mindre tid som behöver läggas på matlagning istället för att göra en sak till dottern, en sak till mig och sen en tredje till resten av familjen.
Dessutom minskar risken betydligt för att det ska råka bli fel om jag gör allting "utan allt".

"Utan allt" betyder att alla de recept som kommer förekomma i den här bloggen samtliga är utan:
  • mjölkprotein
  • laktos
  • ägg
  • soja
  • baljväxttillsatser (E410, E411, E412, E413, E414, E417)
  • jordnötter
  • nötter
  • mandel
  • vete
  • havre
  • råg
  • korn
  • gluten
Väldigt många recept är även utan tomat, skaldjur, äpple, vanilj, jordgubbar och citrusfrukter.

Hoppas att ni kan hitta lite tips och inspiration fö er egna matlagning.

Varför då namnet "Utan allt"? Det är väl rätt självskrivet när man ska få till ätbara saker som är utan alla vanliga livsmedel som normalt är flitigt använda ingredienser i de flesta recept man hittar om man skulle slå upp en kokbok. Då är det just "Utan Allt"!

3 kommentarer:

  1. Ullis Niklasson17 juni 2010 kl. 22:23

    Du har en fantastiskt bra sida och den är unik i sitt slag. Dina inlägg är ett stort stöd i jakten på recept och idéer.
    Mvh Ullis

    SvaraRadera
  2. Håller med Ullis inlägg. Du har en fantastisk sida och skriver bra. Recepten är inspirerande. Tack för att du finns! Vi är många som sitter i samma båt. Speciellt i början behöver man lite stöd och råd från andra för att inse att det går att hantera en vardag "utan allt". //Malin

    SvaraRadera