fredag 3 december 2010

Lucka 3 - Glöggsorbet

Lite sent på dagen, men bättre sent än aldrig så dyker dagens lucka upp.

På ett forum där jag är aktiv var det en person som nämnde att hon skulle göra glöggsorbet till jul vilket lät lite spännande, så efter lite letande så hittade jag ett recept som jag testade även om jag var lite småtveksam till det.

Om man bortser från att det första försöket när jag följde receptet jag hade hittat blev något totalt gräsligt sliskig så tyckte jag ändå att den hade vissa potentialer, så blev det klart godkänt resultat när jag gjorde ett nytt försök och modifierade mängden med de flesta ingredienserna. Så receptet nedan är naturligtvis i den modifierade varianten.

Glöggsorbet
5 dl glögg
saften av 2 apelsiner
1,5 - 2 dl strösocker (beroende på hur söt glöggen är)
5 hela kryddnejlikor
1 stor hel kanelstång eller 2 små

Dela och pressa saften ur apelsinerna. Blanda apelsinsaft, glögg, socker, kryddnejlikor och kanelstång i en kastrull och värm på medelvärme under omrörning tills det kokat upp. Låt svalna och bli kylskåpskall. Plocka upp kanelstång och kryddnejlikor.
Kör i glassmaskin eller frys i en bunke i frysen. Vid frysning i bunke rör om ofta (ca var 30:onde minut) under tiden den fryser. Även om du kör den i glassmaskin så tjänar den på att få frysa till en timme eller två i frysen innan servering så tinar den inte så snabbt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar