tisdag 22 juni 2010

Jag förstår inte

Jag förstår faktiskt inte vad det är som anses så svårt med laktosfritt. Att folk nästan får panik för att de har en gäst som ska komma på middag eller fika som är laktosintolerant och tycker att det krånglar till det som var tänkt att lagas till massor. 

Eller att det i tidningar eller receptsidor på nätet görs separata reportage med specialrecept som är laktosfria. Och ofta framställs det som att det är lite halvkrångligt. Med det i bakhuvudet är det kanske inte så konstigt att folk får halvpanik enbart över att få till något som är laktosfritt. 

Laktosintolerans helt klart den enklaste födoämnesreaktionen att anpassa maten till, i synnerhet om det bara är laktosintolerans det handlar om så det inte är andra allergier/, överkänsligheter och intoleranser som man behöver ta hänsyn till. 

Med det utbud av laktosfria produkter som numera finns i så gott som varje mataffär blir det ju en baggis att fixa laktosfritt. Det som jag på rak arm kan komma på inte sett i laktosfri variant är kesella, mjukost och cream cheese (finns ju Tofuspread av soja om det "bara" behöver vara laktos-/mjölkfritt). Det är bara att ta vilket recept som helst i princip och byt ut mejeriprodukterna mot laktosfria dito. 

Vad är det som är så svårt med det? Förklara gärna för mig om det är nån som vet.

1 kommentar:

  1. Jag är lika undrande som dig! Äldsta sonen är möjlkproteinallergisk och sambon är laktosintollerant och det är ju lätt som en plätt och man jämför med dottern som är en "utan allt"-tjej. Min stora lycka är nu att efter 3½ år så verkar det som om soja och dess släktingar går bra!! Det är en helt ny värld som har öppnat sig!

    STORT tack för din blogg! Den är verkligen guld värd! Idag ska vi fira barnens sommarlov och jag hade tänkt att baka din tårta fast byta ut hallontäcket mot vispad sojagrädde! En vit tårta med jordgubbar - vilken dröm! Sedan så ska jag även testa att gör din tacogratäng! Tror och hoppas att båda sakerna ska göra succé!

    SvaraRadera