fredag 5 mars 2010

Buljong

Buljong som buljong, eller? Det optimala vore väl att göra egen buljong från grunden, av rena råvaror och inga tillsatser. Helt klart överlägset smakmässigt sett också. Men sen är det ju det där med tid ... och ork. Det är faktiskt rätt skönt att kunna ha buljong i pulver eller tärningsform att ta till, men då gäller det ju att hitta någon sort/sorter som man tål. Såväl mjölk (protein och/eller laktos), ägg (i hönsbuljong), soja och spannmål är vanligt förekommande i buljongtärningar/-pulver av olika slag. Men det finns en del som är utan allt det - såväl som grönsaksbuljong, kycklingbuljong och köttbuljong. Här tänkte jag tipsa om de sorter som jag vanligtvis brukar använda här hemma i matlagningen. Alla är ekologiska och är även utan natriumglutamat, men tyvärr så innehåller de flesta av dem jästextrakt. De som för tillfället finns i skåpet  här hemma är de på bilden här nedanför:



Överst till vänster en ekologisk köttbuljong. Den har ursprung i Schweiz och distribueras här i Sverige genom B F Holding AB och jag brukar köpa den på Hemköp.
(Innehåll köttbuljong: havssalt, palmolja, jästextrakt, torkat nötkött, oraffinerat socker, lök, karamelliserat socker, vitlök, muskotnöt)

Under den finns en ekologisk kycklingbuljong av samma märke.
(Innehåll kycklingbuljong: salt, palmolja, jästextrakt, oraffinerat socker, kyckling (2,4%), kycklingfett (2,4%) gurkmeja, vitlök, peppar)

Bredvid kycklingbuljongen finns en annan kycklingbuljong - Knorr Organic Chicken Bouillon. Det är den enda buljongen i Knorrs Organic-serie av buljong som inte innehåller vete i någon form.
(Innehåll Knorr Organic kycklingbuljong: Salt, vegetabiliskt fett, jästextrakt, maltodextrin, stärkelse, socker, kycklingkött (4%), kycklingfett, arom, lökpulver, kryddor, persilja, kryddextrakt).

Grönsaksbuljong brukar jag använda mig av olika sorter ifrån Biofood. Just för tillfället så har jag deras buljongtärningar hemma, som ses överst till höger på bilden.
(Innehåll grönsakbuljongtärningar Biofood: havssalt, palmolja, jästextrakt, rårörsocker, grönsaker 5,5% (palsternacka, lök, purjolök, morot), kryddor (gurkmeja, vitlök, peppar, libbsticka), karamelliserat socker, persilja).

En annan grönsaksbuljong från Biofood som jag brukar varva med är deras buljong som är utan jäst och socker som är pulverform.Vilken sort det blir beror på var jag handlar. för tillfället. Buljongtärningarna kan jag köpa på Willys här intill, medan pulverbuljongen utan jäst och socker måste jag ta mig ner till stan och någon hälsokostaffär för att få tag på.
(Innehåll Biofood Eko grönsaksbuljong utan jäst och socker: Havssalt, maltdextrin, grönsaker 7,1% (palsternacka, lök, purjolök, persilja, morot), palmolja, kryddor och örter (gurkmeja, vitlök, peppar, dragon, libbsticka)).

En annan grönsaksbuljong som jag själv inte har testat i någon större omfattning  eftersom jag har haft svårt  att hitta den i någon affär, men som jag vet en del andra som har multiallergi i familjen använder är Rapunzels vegetabiliska buljong.
(Innehåll Rapunzels vegetabiliska buljong: havssalt, jästextrakt, rismjöl, solrosolja, lök, morot, selleri, kryddor (gurkmeja, muskotblomma), persilja). 


  

2 kommentarer:

  1. Tack för en underbar sida! Vet du vad maltodextrin är gjord av i buljongerna?

    SvaraRadera
  2. Jag vet att jag kollade upp i varje fall någon av buljongerna vad maltodextrinet hade för ursprung och det var majs då, men eftersom det var ett tag sedan så är jag lite osäker på viilken/vilka det var jag hörde efter om.
    Men rent allmänt när det handlar om just maltodextrin så är mina erfarenheter att det absolut vanligaste är att det har ursprung i majs. Men jag kan i nuläget inte uttala mig tvärsäkert om just ursprunget till maltodextrinet just i dessa, men jag som är känslig men kanske inte extremt superkänslig klarar dessa utan minsta problem.

    SvaraRadera