söndag 22 augusti 2010

Lax- & spenatrullar

Höll på och letade efter ett recept på en jättegod spenatcrème som jag vet att jag har på en lapp här hemma. Jag såg ju lappen härom dagen så jag vet ju att den finns, men nu när jag skulle ha den var den totalt försvunnen. Tror jag måste ta och hitta på något bra med alla lappar med recept som jag har här hemma, sammanställa till en kokbok kanske.

Men idag fick det bli en improviserad variant lite halvt ur minnet. Nu blev det inte fullt lika bra som det var tänkt, men fungerade ändå hyfsat. Och dessutom roade jag mig med att göra en liten bildserie. I varje fall på delar av händelseförloppet. Kan beskrivas som ett mellanting mellan vårrullar & canneloni, fast utan sås och gratinering

Lax- och spenatrullar
Spenatcrème
400 g förvälld spenat (fryst köpt, tinad)
2 msk vatten
1-2 pressade vitlöksklyftor
1 krm vitpeppar
½ tsk salt
25 g mjölk- & sojafritt margarin
½ dl risdryck
1 msk Maizena majsstärkelse
---
ca 400 g lax/ 4 portionsbitar av lax
16 rispapper, ca 20*20 cm
olja till stekning/fritering

Steg 1 är att göra spenatcrèmen: Lägg spenat & vatten i en kastrull och koka upp på svag värme. Mixa slätt. Blanda ner vitlök, vitpeppar & salt. Tillsätt margarinet lite i taget och rör tills det smälter. Rör ut majsstärkelsen i risdrycken och rör ner i spenaten. Sjud på svag värme under omrörning 2-3 minuter.

Dags att plocka fram för rullarna. Skär laxen ca cm-breda skivor (dela varje portionsbit i 8 skivor/bitar). Häll upp varmt vatten i en skål eller form för att doppa rispappren i så de blir formbara.



 

(Observera de "enorma arbetsytorna" ;-) som jag har tillgång till i köket här hemma - diskbänken + en utdragbar skärbräda och sen finns det 50 cm bänkyta på "fel" sidan av spisen intill dörren mot hallen. :-/  )


Doppa ett rispapper i taget i skålen/formen med det varma vattnet några sekunder, så att det mjuknar och går att hantera utan att det bryts sönder.





Lägg det uppmjukade rispappret på en skärbräda och lägg ca en klick av spenatkrämen i mitten och ca 1/3 ner från ena kanten av rispappret.







Lägg på två skivor av laxen ovanpå spenaten.








Salta laxen lite.








Vik in ena kanten av rispappret ...








... och sedan den andra, så att fyllningen inte kan rinna ut på sidorna.








Börja vid den ände där fyllningen är och rulla ihop.








Färdiga för stekning/fritering.









Sen dog tyvärr batteriet i kameran, så några bilder på de färdiga blev det inte, denna gång i varje fall.

Hetta upp ca 2 cm olja i en stekpanna med höga kanter. Se till att ha ett lock tillgängligt i närheten. Stek/fritera rullarna runt om ca 5 minuter. Ta upp och låt rinna av på hushålls papper ett par minuter innan de serveras med kokt potatis eller bara en sallad .



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar