onsdag 22 juli 2009

Smothies till frukost

Nu i morse blev det att ta hand om de sista "slattarna" från frysrensningen, dvs lite hallon och en gnutta blåbär som fått tina i kylskåpet sedan gårdagen. Så det fick bli smoothies med det till frukost.

En vanlig bas i smoothies förutom frukt och bär när man gör vanligt är någon form av yoghurt men det fungerar ju inte om man inte kan använda mjölkprodukter. Och inte heller soyghurt är något alternativ om man dessutom är sojaallergiker eller om unga mjölkallergiker ska vara med och dricka då det är bra att vara restriktiv med användningen av sojaprodukter eftersom mellan 30-50% av mjölkallergiska småbarn även utvecklar allergi mot soja.

En bra bas för mjölk- & sojafria smoothies för att få det lite krämigt är att utgå från banan och/eller avokado. Sen lite blandad frukt och/eller bär efter vad man känner för och har hemma. Späd eventuellt med en lite skvätt juice för att uppväga smakerna om det är syrligare frukt eller bär med och även späda lite om den känns för tjock. Behöver den enbart tunnas ut lite är det bättre att använda kalciumberikad risdryck (eller kalciumberikad havredryck om man tål den) och sen avrunda med en liten skvätt kokosmjölk för god smak och krämighet.

Tyvärr strejkar kameran och ligger på laddning så nån bild kan jag inte bidra med just idag, men det kan hända att det dyker upp så småningom.

3 kommentarer:

  1. Många bra tips du hade där :) Det kan inte vara lätt att vara allergisk mot en massa livsmedel... Själv tål jag det mesta (vad jag vet) förutom socker.
    Jag tänkte i alla fall tipsa om några ytterligare frukter som kan ge krämig konsistens: persikor, galiamelon, sharonfrukt och aprikoser.
    Lite tips från mig som kanske kan vara till någon nytta :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. vad glad jag är att jag hittade din blogg. Själv är jag allergisk mot sojaprotein och närbesläktade ämnen, alla sädesslagen (inte gluten), mjölk m.m. Det är bra med en sida som denna som kan ge en bra recept tips då :)

    SvaraRadera
  3. När jag gör smoothies till min tös brukar jag förutom bär/frukter använda rapsy frutty som ersättning för yogurten och ibland om vi lyxar till det kommer vi även i en skopa Sia Sorbet. Även våra andra "icke allergiska" barn tycker att dotterns smoothie är helt ok.

    SvaraRadera