måndag 20 juli 2009

Rensning

Idag gav jag upp hoppet om frysen. Eller rättare sagt så insåg jag att jag var tvungen att ta tag i det som jag skjutit på länge vid det här laget. Att frosta av frysen är det pratar jag om alltså. Med en 3-åring som är en riktig sockerråtta om hon får chansen och som tror/hoppas på att det ständigt finns en massa glass hemma och därför springer öppnar frysen för att leta själv, så hon hon inte missade glassen förra gången hon var där och letade - några timmar tidigare. Då byggs isen lätt på allt mer för varje gång eftersom det är ju inte riktigt säkert att dörren blir ordentligt stängd efter hennes "undersökningsexpeditioner".

Med tanke på värmen som varit och att frysen varit ganska full så har jag som sagt dragit på att göra det även om det egentligen behövdes för länge sen, men idag så gick det knappt att stänga dörren ordentligt efter de senaste gångerna så nu kunde jag inte skjuta på det längre. Jag har i varje fall försökt vara lite taktisk så vi ätit ur så mycket som möjligt ur frysen senaste veckorna, men än var det inte riktigt slut, men mest var det lite diverse som hemgjord saft, äppelmos, plommonsås och lite rabarber, plommon, bär och grönsaker kvar. Sånt där som man inte vill göra sig av med allt på en gång utan gärna kunna ha kvar lite av. Ett snabbt telefonsamtal till mina föräldrar som bor alldeles i närheten och som tur var hade de ganska tomt i sin frys. Så då var det bara att ta tag i det. Ner med nästan allt som var kvar i frysen i två kassar och springa över med det till en annan frys.

Och dottern hade visst rätt angående sina misstankar om att det fanns glass i frysen. Jag hittade en bytta med lite bottenskrap av Oatlys kolaglass längst bak i frysen som visst blivit bortglömd. Så det fick bli dagens mellis för tjejerna så att jag blev av med den.

Kvar i frysen blev lite blandade småslattar som skulle få tjänstgöra som dagens middag. En bit lax, en bit sej, lite sommargrönsker, några räkor och lite dill. Hmmm... det fick bli ett allmänt hopkok med lite komplettering från kylskåpet. Laxen och sejen delades i mindre bitar och lades i en ugnsform med lite salt och peppar och ovanpå sommargrönsakerna.

Från kylskåpet hämtades en lök, en morot och lite färsk vitkål. Moroten skars i tunna stavar, löken hackades och vitkålen sprimlades fint. Sen fick det fräsa i lite mjölkfritt margarin ett tag, reddes som bottenredning med lite majsstärkelse och sen en fiskbuljongtärning, vatten och lite kryddor. Och i med dillen. Blandningen hälldes sen över fisken och in i ugnen tills fisken var klar.
Sen fick de som kunde äta räkorna blanda ner dem på tallriken.

Slutresultatet? Blev klart ätbart men knappast den mest kulinariska måltid jag framställt. Men nu är frysen helt tom förutom en faslig massa is. Så nu är morgondagens projekt säkrat i varje fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar