tisdag 10 augusti 2010

Knäckig bärkaka


 Hittade en lapp med ett "gammalt" recept som legat i en låda ett bra tag sen senast jag bakade den. Ett mellanting mellan kaka och paj kan man nästan säga, men den har inget pajskal. Den äts i varje fall bäst på tallrik med  sked. Bären sjunker ner/kakan höjer sig lite över bären och sen blir det ett knäckigt lager ovanför bären. Vilka bär som helst bör fungera att använda, men alla gånger som jag hittills har gjort den har jag använt mig av en blandning av hallon och blåbär. 

Knäckig bärkaka
2 msk linfrön + 2 dl vatten
3 dl socker
3 dl Maizena majsstärkelse
½ dl potatismjöl
1 tsk FiberHusk
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
100 g mjölk- och sojafritt margarin
1 dl risdryck
ca 3 dl bär (1 dl hallon + 2 dl blåbär)

Börja med att koka upp linfrön och vatten, låt koka 3-4 minuter. Ställ åt sidan och låt svalna till en aning ca 5 minuter. Lägg sockret i en vispskål och sila det varma linfröavkoket ner i sockret och låt stå ca 15 minuter.
Sikta under tiden ihop majsstärkelse, potatismjöl, FiberHusk, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Smält margarinet och låt det svalna lite. Smörj en form med avtagbar kant med olja och mjöla därefter med potatismjöl. Värm ugnen till 175 grader.
Vispa socker och linfröavkok kraftigt med elvisp 3-4 minuter. Vispa därefter på låg hastighet ner Maizenablandningen, det smälta margarinet och risdrycken till en slät smet.
Häll upp smeten i formen och strö över bären. Grädda mitt i ugnen ca 40 minuter tills kakan "stannat" och det bildats en knäckig skorpa som börjat få lite färg på kakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar