tisdag 1 juni 2010

Naturligt glutenfritt bröd som kan vara i rumstemperatur

Glutenfritt och naturligt glutenfritt mjukt bröd gör sig vanligtvis bäst i frysen och att man plockar fram så många skivor i taget som man vill ha och tinar. Vid förvaring i rumstemperatur så blir det vanligtvis väldigt torrt och tråkigt väldigt snabbt. Men ibland hade det varit smidigt med ett bröd som kan vara i rumstemperatur åtminstone ett litet längre tag, t.ex. om man ska iväg nån stans.

När jag av en slump tidigare i veckan hittade ett glutenfritt mjukt bröd längst ner i hörnet på en av glutenhyllorna på Hemköp intill skolan var jag naturligtvis tvungen att köpa och testa.


PEMA Glutenfritt risbröd är från Tyskland och importeras av Sonaco Foods. Skivorna är ca 10* 10 cm och i en förpackning är det 7 st tunna skivor och det har 12 månaders hållbarhet i rumstemperatur från det att det bakats och förpackningen inte brutits. En förpackning kostade där jag hittade det ca 20:- har jag för mig.

Som man kan se på förpackningen så är det även laktosfritt (men ingen mjölk alls i innehållsförteckningen) och äggfritt. Nu råkade min väska äta upp en halv rad av innehållsförteckningen genom att skava bort själva texten (har för mig att det kan ha stått tapiokastärkelse just där), men som jag kommer ihåg  detså var det bara  guarkärnmjöl (E412) samt lupinmjöl (baljväxt) som det innehåller av sånt som kan vara vanligt att det orsakar reaktioner. Utöver lupinmjölet så innehåller det fullkornsrismjöl, risgroddar, hirs och bovete i mjölväg. Sen innehåller det även solroskärnor, lite vatten, smält socker och salt utöver den biten text som min väska "åt upp". 

Jag skulle ha gått in på affären och köpt ytterligare nån förpackning idag som jag också kunde läsa innehållsförteckningen på ordentligt, men hann inte innan bussen hem gick. Så det får bli nästa vecka när jag är där nästa gång så får jag uppdatera vad det var det egentligen stod.

Hur smakade det då? Det är väldigt tunna skivor, men de kan inte vara tjockare speciellt mycket tjockare för det är väldigt kompakt bröd. Lite liknade grovt danskt/tyskt rågbröd eller kavringsstuk på det  i konststensen (men kanske aningens kompaktare) och det smakar nästan lite åt det hållet men inte lika kraftig smak.

Är väl inte ett bröd som kommer falla de flesta barn i smaken.Att äta som det är med bara lite smör eller smörgåsmargarin tar brödet ganska mycket överhanden så det mest känns som en kompakt massa, men som vuxen och med ett rejält lager pålägg så smakar det rätt gott och nästan som vanligt bröd. 

Det kommer i varje fall att bli fler inköp för min del i varje fall att ha som reserv till mig själv om jag inte orkar baka eller om man ska iväg nån stans.

2 kommentarer:

  1. Hej Kristina,

    Ville bara informera att det nur är vi på Gåshaga Gourmet som tagit över importen av detta bröd från Sonaco Foods. Pemas glutenfria risbröd skall finnas på alla Hemköp och PrisExtra i allergi-hyllan så det är bara att fråga efter det.

    Mvh,

    Fredric Ankarcrona
    Gåshaga Gourmet AB

    SvaraRadera
  2. Leenu Hernejärvi19 augusti 2014 kl. 23:06

    Det är ett farligt bröd för oss med jordnöts- och eller sojaproteinallergi pga lupinmjölet!

    SvaraRadera