söndag 27 juni 2010

Chokladglass med banan & marshmallows

Ett recept jag passar på att lägga in här för att kunna göra mig av med den lilla papperslapp som det varit nedskrivet på och som legat i en låda här hemma ett par månader.

Detta recept gör sig bäst om man har glassmaskin. Det går säkert att frysa direkt i frysen, men kräver då en del passning och omrörning så att glassen inte blir för hård. Själv har jag inte testat det, men det blev lite över när jag gjorde den som jag stoppade in i frysen och det biten är nog inte långt ifrån att den skulle kunna användas som mordredskap - så den gör sig helt klart bäst helt nygjord, men går att förberedas delvis i förväg.


Chokladglass med banan & marshmallows
4 dl kokosmjölk
1 dl socker
2 msk kakao
1 msk Maizena majsstärkelse
50 g mjölk- och sojafri choklad
2 bananer
5-10 marshmallows*
(* Little Becky och Hospitality marshmallows är gjorda på majssirap)

  • Blanda hälften av kokosmjölken med sockret, kakaon och majsstärkelsen i en kastrull. Sjud på låg-medelvärme under omrörning till sockret har smält och det börjar tjockna. Bryt chokladen i mindre bitar, lägg i kastrullen och låt smälta under omrörning. Tillsätt resten av kokosmjölken och låt svalna.
  • Mosa bananerna halvgrovt med en gaffel, dvs inte en jämn smet utan lite bananbitar kvar. Klipp marshmallowsen i mindre bitar.
  • Starta glassmaskinen och häll först i chokladblandningen och därefter bananmoset. När det börjar frysa så att det börjar bli tjockare tillsätts marshmallowsen. Frys klart och servera omedelbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar