söndag 20 december 2009

Kristyränglar

Nu har det äntligen lugnat ner sig lite i skolan så jag har börjat få lite mer tid att börja julstöka lite grann även om det är i sista stund. Och därmed kommer jag förhoppningsvis att bli lite mer aktiv med bloggandet också.

Idag kunde jag konstatera att förra helgens experiment faktiskt blev över förväntan. Jag testade då att göra kristyränglar för att hänga i granen. Vanligtvis så brukar man använda äggvita när man gör kristyr, nu testade jag att använda mig av äggersättningspulver. Och det fungerade riktigt bra det med även om de nog behövde några fler dagar på sig för att torka - en vecka har de legat i rumstemperatur för att torka. Men nu hänger de i granen som vi tog fram och klädde idag.





Kristyränglar

4 tsk NoEgg-pulver
2 msk vatten
2 krm ättika
3 dl florsocker


Lägg NoEgg-pulver och vattnet och ättikan i en vispskål. Vispa kraftigt med elvisp tills det liknar hårt vispade äggvitor. Lägg ner flerosockret i skålen och fortsätt vispa tills allt florsocker är inblandat och det är en tjock deg.

Lägg ca 2/3 av smeten/degen i en spritspåse. Resterade del klickas ut på ett bakplåtspapper. Snören för upphängning läggs på/trycks ner lätt i kristyrklickarna. Därefter spritsar man ovansidan av kristyrfigurerna, både runt kanter och så att man fyller upp i mitten. Ett bokmärke trycks dit och därefter får kristyränglarna torka i rumstemperatur ca 1 vecka innan man lossar dem från bakplåtspappret och därefter kan man hänga upp dem när de torkat tillräckligt.

-----

Återkommer med lite info om vad NoEgg är för något så snart som möjligt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar